Upphovsrätt

  • Redan i början av elevernas skoltid behöver vi ta upp hur man källkritiskt ska titta på saker som publiceras på bland annat webben. Det är nödvändigt när man publicerar saker på webben. Vi tittar och diskuterar andras webbplatser och analyserar hur de är uppbyggda. Vi fokuserar på om vi kan lita på materialet som finns på olika webbplatser. Vad som är bra/ mindre bra. Detta tar vi med oss in i arbetet med vår egen webbplats. 

 

  • Vi går igenom Webbstjärnans material om bla. upphovsrätt och källkritik. Vi väljer vissa delar för att det känns lite svårt att förklara för de yngre eleverna. Vi har till exempel diskuterat Creative Commons i stället för att visa filmen som finns på Webbstjärnans sida. Pdf-filerna som finns på Webbstjärnan har vi däremot gått igenom med barnen och satt upp på dörren intill klassrummet. Efter första diskussionen, kom eleverna fram till att de inte vill att andra ska använda materialet på bloggen men alla får titta och kommentera på den.  Diskussionen med eleverna hålls löpande på  hur kan vi göra bloggen bättre.

 

  • Eftersom vi har skrivit om hur vi vill att andra ska använda vårt material och vi har tänkt till kring det, så pratar vi ofta om hur vi använder andras material.

 

  • Eleverna tar för vana att de måste fråga personerna om de får ta kort och publicera på bloggen när vi är ute på t.ex studiebesök eller liknande. Det är ett bra resultat på vårt arbetet med att göra eleverna webbsmarta.

 

  • Trädet som är på sidhuvudet och mönstret i bakgrunden har en mamma till två av eleverna designat till vår skola. Trädet får vi använda hur vi vill men vi får inte tjäna pengar på det, det gäller andra  besökare också.

 

träd_linghedsskolan_liten.jpg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *